Tinta Seorang yang mencari redha-Nya

My photo
Ilmu yang senipis kulit bawang, tetapi ku ingin berjuang kerna ingin mencapai jannah, biiznillah.. moga bermanfaat

Saturday 28 December 2013

Boleh laa...

  ~ AKU TERIMA YA ALLAH ~
"Semoga Allah meredhai akan mereka yang meredhai-Nya"


Allah berfirman,
" Tetapi tidak ! Demi Tuhanmu, mereka tidak dipandang beriman hingga mereka menjadikanmu ( Muhammad ) hakim dalam apa yang mereka perselisihkan di antara mereka, kemudian mereka tidak merasa sempit dalam hati mereka tentang apa yang engkau putuskan serta mereka menyerah dengan bersungguh - sungguh " 
( Surah An-Nisaa' : Ayat 65 )

Maka,redha itu membawa maksud menerima dengan hati yang terbuka akan segala ketentuan tidak kira baik atau buruk sekalipun. 

Apabila kamu redha pada dgn Allah, pasti Allah redha dengan kamu..

Apakah kamu mampu berikan suatu ketetapan dan ketentuan yang lebih baik dari-Nya sehingga kamu tidak rela untuk redha akan ketentuan-Nya ? 

Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
" Dan jika sesuatu kesusahan mengenaimu janganlah engkau berkata : jika aku telah berbuat begini dan begitu, begini dan begitulah jadinya. Melainkan hendakalah kamu katakan : Allah telah mentaqdirkan dan apa yang ia suka , ia perbuat ! " Kerana sesungguhnya perkataan : andaikata... itu memberi peluang pada syaitan " . (Riwayat Muslim)

Tetapi ada juga perkara yang tidak boleh diredhai, yakni yang berkaitan kezaliman, khianat, dan perkara2 mazmumah lain yang perlu diperbetulkan dan jika perlu menentang, berjuanglah sehingga ke titisan darah yang terakhir...

~wallahualam~

No comments:

Post a Comment